Taitava kollegani Minna Leskinen bloggasi hiljattain myynnin ja työnhaun yhtäläisyyksistä. Siitä inspiroituneena ajattelin kirjoittaa muutaman sanan itse myyntityöstä.

Myyntityö on jostain syystä maineelta aliarvostettua, vaikka se on yritysten tärkeintä työtä. Ilman myyntiä ei ole liikevaihtoa, ja ilman liikevaihtoa ei ole yritystä.

Myynti on työnä mielenkiintoista, vaihtelevaa ja tavoitteellista. Mutta ennen kaikkea se on aktiivista kuuntelua, oikeiden kysymysten esittämistä, toisen ihmisen asemaan asettumista ja ratkaisujen esittämistä saadun tiedon pohjalta.

Myyjällä tulee olla tietenkin myytävän tuotteen tai palvelun tietämys. Hänen täytyy myös pitää ihmisistä, sillä muuten työssä ei voi kauhean hyvin onnistua. Tosin ne onnistumiset ovatkin sitten tässä työssä sitä kaikkein parasta. Se fiilis, kun kauppa kotiutuu, on mahtava. Siihen osaa samaistua vain toinen myyjä.

Yritysmyynnissä (B-to-B) pääsee tutustumaan useisiin organisaatioihin, niiden prosesseihin ja tietysti niiden takana vaikuttaviin ihmisiin. Siksi ehkä termi B-to-B eli business-to-business kuvaa asiaa hieman huonosti. Asiathan hoidetaan aina kuitenkin ihmiseltä ihmiselle.

Ne oikeat kysymykset

Ammattitaitoinen myyjä osaa kysyä asiakkaalta juuri oikeat kysymykset. Siten hän löytää asiakkaan haasteet. Parhaimmillaan myytävä tuote tai palvelu auttaakin asiakasta juuri tuossa havaitussa haasteessa.

Myyntityössä on tultu kauas tuputtamisesta, pätevä myyjä ymmärtää, jos asiakkaalla ei ole tuotteelle tai palvelulle tarvetta juuri tällä hetkellä ja kunnioittaa EI-vastausta.

Kohteliaalla käytöksellä myyjä tekee positiivisen vaikutuksen, eihän sitä koskaan tiedä, milloin asiakkaan tarve muuttuu. Silloin hän saattaa kääntyä myyjän puoleen, ja kaupat syntyvät kuin itsestään. Hyvä myyjä myös kysyy, voiko hän olla uudelleen yhteydessä myöhemmin. Hän ei jätä kauppoja asiakkaan vastuulle.

Itse olen toiminut palvelualan yritysmyynnissä suoraan tai välillisesti melkein kaksikymmentä vuotta. Tosin jo ennen tätä myynti kuului osana opiskeluaikani työhön tarjoilijana. Ehkä siksi en itse osaa pitää asiaa mitenkään erikoisena, vaan hyvin luonnollisena osana asiakaspalvelua.

Se tärkeä arvostus

Lokakuun alussa 2020 tätä kirjoittaessani TE-palveluissa oli Suomen tasolla avoinna yli 1300 ammattiryhmän ”myyjä, kauppiaat ym.” työpaikkaa. Lisäämällä hakuun “palvelu- ja myyntityöntekijät” avoimia paikkoja oli melkein 2500. Ainoastaan hoiva-alalla avoimia paikkoja oli enemmän.

Tämä kielii siitä, että yritysten tilauskirjat tulee saada jälleen näyttämään paremmilta mahdollisen koronan aiheuttaman loven takia. Tämä varmistaa lisää tuloja yritykselle, joka pystyy sitä kautta tarjoamaan töitä työntekijöille.

Kuten jo aiemmin totesin: ilman liikevaihtoa eli tehtyä kauppaa ei ole myöskään yritystä.

Onkin aika nostaa alan arvostusta ja kunnioittaa myyjiä, he ovat hyvin olennainen osa yrityksen liiketoimintaa.

Se myyjien päivä

Myynti on myös yleensä siistiä sisätyötä. Ennen koronaa yritysmyyjät kävivät yrityksissä asiakastapaamisissa, mutta näiden meistä riippumattomien toimintaympäristön muutosten vuoksi työ on siirtynyt lähes kokonaan etäyhteyksin hoidettavaksi. Tämän lisäksi tekniset ratkaisut ja jopa tekoäly ovat tulleet jäädäkseen myyntityön tueksi.

Vuosikalenteri on täynnä erilaisia teemapäiviä. Ehdotankin, että tämä päivä 29.10. on jatkossa myyjien päivä. Jos ei nyt ihan lippua nosteta salkoon, ehkäpä smoothien tai pullakahvien tarjoaminen myyjälle voisi olla paikallaan.

Tsemppiä ja voimia jokaiselle tähän poikkeusaikaan, joka tuntuu vain jatkuvan ja jatkuvan. Etenkin jokaiselle myyntityötä tekevälle haluan sanoa: ”Olet tärkeä ja teet tärkeää työtä!”

Olen Noora Kekki, asiakkuuspäällikkö ja uravalmentaja. Toimin tällä hetkellä myös valtakunnallisen myyntipäällikön opintovapaan sijaisena.

Olen idearikas ja toimelias kehittäjäsielu ja uskon positiivisuuden voimaan. Uskon myös, että jokaisella on sisällään voimaa ja kykyjä, joista hän ei ole tietoinen. Luotettavassa ja positiivisen kannustavassa ilmapiirissä nämä ominaisuudet on mahdollista löytää ja valjastaa käyttöön.

”Kukaan ei tiedä, mihin pystyy ennen kuin on yrittänyt.” – Publilius Syrus

0 vastaukset

Jätä kommentti

Haluatko liittyä keskusteluun?
Voit vapaasti osallistua!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *