Luottamus on yksi menestyksekkään organisaation peruspilari, kuten kaikki varmasti tiedämme. Se on rakennusaine, joka liimaa yhteen työntekijät, johtajat ja koko organisaation. Luottamus on erityisen merkittävää People/HR-osaston näkökulmasta, sillä se vaikuttaa suoraan henkilöstön hyvinvointiin, sitoutumiseen ja tehokkuuteen. Luottamuksen puute voi johtaa konflikteihin ja jännitteisiin työyhteisössä. Työntekijät voivat tällöin olla alttiimpia riidoille ja erimielisyyksille, mikä vaikuttaa negatiivisesti yleiseen työilmapiiriin ja tuottavuuteen. Tässä blogissa tarkastellaan työyhteisön luottamusta HR:n näkökulmasta.

Luottamus työpaikoilla näkyy mm. seuraavanlaisesti:

  1. Työntekijöiden sitoutuminen ja hyvinvointi: Luottamuksen ilmapiiri tekee työpaikasta houkuttelevamman ja auttaa pitämään työntekijät motivoituneina ja sitoutuneina organisaatioon. Työntekijät voivat paremmin, kun heitä kohdellaan oikeudenmukaisesti ja heidän huolenaiheisiinsa suhtaudutaan vakavasti. Myös hankalat asiat on helpompi hoitaa, kun pohjalla on molemminpuolinen luottamus.
  1. Tehokkuus ja tuottavuus: Luottamus luo perustan tehokkaalle yhteistyölle ja avoimelle viestinnälle. Kun ihmiset tuntevat voivansa luottaa toisiinsa ja organisaatioon, tehokkuus lisääntyy.
  1. Innovaatiot: Luottamuksen ilmapiiri kannustaa työntekijöitä jakamaan ideoitaan ja tuomaan esiin uusia ratkaisuja, mikä edistää innovointia.
  1. Maine ja asiakastyytyväisyys: Organisaation maine paranee, kun asiakkaat ja sidosryhmät voivat luottaa sen toimintaan.

Luottamuksen rakentamisen haasteet

HR:llä on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa luottamuksen ilmapiirin syntyyn jo rekrytoinneista alkaen. Edessä voi silti olla haasteita, kuten:

  • Yrityskulttuurin haasteet: Jos organisaation kulttuurin perusta ei rakennu luottamukselle, HR:n on vaikeampi vaikuttaa siihen. Tässä tapauksessa kulttuurin muuttamiseksi vaaditaan hyvää ja sitoutunutta yhteistyötä johdon kanssa. Apuna voi toimia esim. ulkopuolinen muutosvalmentaja.
  • Kommunikaation puute: HR:n on varmistettava, että viestintä organisaation sisällä on selkeää ja avointa. Kommunikaation puute voi johtaa epäluottamukseen.
  • Konfliktien hallinta: Konfliktit voivat olla haastavia, ja väärin käsiteltynä ne voivat johtaa luottamuksen menetykseen. Konfliktit tulee käsitellä tehokkaasti ja yrityksillä tulee olla oikeudenmukaiset prosessit tämän kaltaisten asioiden hoitamiseksi.
  • Pitkäjänteisyys: Luottamuksen rakentaminen vaatii jatkuvaa huomiota ja ponnisteluja.
  • Toimintaympäristön muutokset: esim. nykyinen taloustilanne, joka aiheuttaa osassa yrityksistä henkilöstövähennyksiä ja muita säästötoimenpiteitä.

Parhaat käytännöt luottamuksen rakentamiseen ja palauttamiseen

Tässä muutama hyväksi havaittu työväline luottamuksen rakentamiseen tai palauttamiseen

  1. Kuuntelu: Kuuntele työntekijöitä ja osoita kiinnostusta heidän huolenaiheitaan kohtaan. Tarjoa tarvittaessa myös ulkopuolista tukea yksilö- ja/tai ryhmätasolla. Tuki voi olla esimerkiksi psykologin, lyhytterapeutin tai vaikkapa työyhteisövalmentajan kanssa työskentelyä. Työyhteisövalmennuksissa on aina vertaistuellinen elementti.
  1. Koulutus: Tarjoa koulutusta ja mahdollisuuksia kehittyä. Koulutuksissa pitää ottaa huomioon myös eettiset asiat ja monimuotoisuus, jotta oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus lisääntyisivät.
  1. Selkeä viestintä: Varmista, että organisaation tavoitteet ja arvot ovat selvät kaikille ja viestintä on johdonmukaista myös vaikeissa asioissa.
  1. Avoin konfliktien hallinta: Konfliktit eivät ole koskaan täysin vältettävissä, joten käsittele eteen tulevia tapauksia mahdollisimman avoimesti ja oikeudenmukaisesti. Ota tarvittaessa apuun ulkopuolinen ja puolueeton selvittäjä/sovittelija.
  1. Seuraa tuloksia: Mittaa luottamuksen tasoa säännöllisesti ja tee tarvittaessa korjaavia toimenpiteitä.

Lopuksi

Luottamus on elintärkeä tekijä menestyksekkäässä työyhteisössä ja HR:llä on keskeinen rooli sen rakentamisessa ja ylläpitämisessä. HR:n tulisi toimia sillanrakentajana työntekijöiden ja johdon välillä sekä tarjota resursseja ja tukitoimia, jotka edistävät luottamuksen kasvua. Luottamuksen rakentaminen on jatkuva prosessi, ja HR:n tulisi olla valmis kohtaamaan haasteet matkan varrella. Kun luottamus on vahvaa, se edistää työntekijöiden sitoutumista, organisaation tehokkuutta ja yhteisön menestystä.

Luottamuksen syventäminen ja soveltaminen käytäntöön vaatii jatkuvaa ponnistelua ja omistautumista ja HR voi toimia muutoksen moottorina ja edistää luottamuksen kulttuuria organisaatiossa.

PS. mikäli tarvitset apua yllä mainittuihin asioihin, ethän epäröi olla yhteydessä. Olemme auttaneet lukuisia yrityksiä yrityskulttuurin muutosmatkalla, henkilöstön ristiriitatilanteissa sekä työyhteisöllisissä haasteissa.

Olen Noora Kekki, myyntijohtaja, uravalmentaja.

Olen idearikas ja toimelias kehittäjäsielu ja uskon positiivisuuden voimaan. Uskon myös, että jokaisella on sisällään voimaa ja kykyjä, joista hän ei ole tietoinen. Luotettavassa ja positiivisen kannustavassa ilmapiirissä nämä ominaisuudet on mahdollista löytää ja valjastaa käyttöön.

”Kukaan ei tiedä, mihin pystyy ennen kuin on yrittänyt.” – Publilius Syrus

About the author : Vieraileva Tähti

Tarjoamme sinulle parasta mahdollista työelämää!

Meitä on kuutisenkymmentä. Me työskentelemme 37 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Olemme Katja Noponen Oy:n kirkkaasti loistava noposporukka. Valmennamme, ohjaamme ja autamme asiakkaita uusille työurille. Työskentelemme titaanisella ammattitaidolla ja suurella sydämellä. Meillä on yhteinen tavoite: tarjoamme sinulle parasta mahdollista työelämää!