Onko sinulla töissä luottotyyppiä? Tyyppiä, jolle voi työpäivän aikana käydä jakamassa ajatuksia, murheita, tunteita tai kysyä neuvoja. Toivon, että jokaiselta löytyy vähintään yksi tällainen työkaveri.

Luottotyyppi on se, jota voit lähestyä, kun työ stressaa, riittämättömyyden tunne vaivaa tai kun koet, että työt eivät suju suunnitellulla tavalla. Tuleeko mieleesi tiettyä tyyppiä tai tilannetta, jossa olisit kääntynyt työkaverin puoleen?

Kun kerrot työkaverillesi kokemistasi riittämättömyyden tai epäonnistumisen tunteista, miten ajattelet hänen sinut kohtaavan? Syyttäisikö hän sinua laiskuudesta, hitaudesta, oman työn johtamisen heikkoudesta tai osaamattomuudesta? Todennäköisesti ei.

Luottotyyppi pyrkisi kannustamaan, tukemaan ja ehkä jopa auttamaan ratkaisemaan ongelmaa. Tällaista tukeahan meistä jokainen kaipaa.

Tunteet kuuluvat työpaikalle

Entä sinä itse? Miten sinä kohtaisit työkaverin, joka kokee mokanneensa työssä? Olisiko ensimmäinen reaktiosi syyttää ja tuomita vai tarjota tukea ja auttaa ratkaisun löytämisessä? Niinpä, veikkaan että valitsit jälkimmäisen vaihtoehdon.

Tunteet kuuluvat työelämään. Ja kuten kaikessa arjessa, myös töissä niiden jakaminen toisten ihmisten kanssa on tärkeää. Vuorovaikutus luottotyypin kanssa perustuu luottamukseen ja tietynlaiseen turvallisuuden tunteeseen. Kokemus hyväksytyksi tulemisesta ja omien tunteiden sekä ajatusten validoinnista on meille tärkeää.

Mutta tässä tuleekin sitten se twisti. Kun huomaat itse kokevasi epäonnistumista tai riittämättömyyttä, miten sinä puhut itsellesi? Antaisitko itsellesi samaa ymmärrystä, jota antaisit töissä luottotyypille, joka kertoisi omasta riittämättömyyden tunteestaan?

Olet itsesi ankarin tuomari

Yhtä ankaraa tuomaria, kuin mitä ihminen itselleen usein on, ei varmasti löydy mistään muualta. Asia, jonka ihminen itse luokittelee epäonnistumiseksi tai mokaksi, ei useimmiten näyttäydy toisille samalla tavalla.

Useimmilla meistä sisäinen puhe kääntyy nopeasti syytöksiin. ”Vikaa” etsitään itsestä.

Päässä pyörii ajatuksia, kuten: ”En ole riittävän hyvä.” ”Olen tyhmä, laiska tai osaamaton.” Sisäinen kriitikkomme ottaa hyvin herkästi ylivallan. Se tapahtuu nopeasti, ja ennen kuin edes itse huomaamme, sisäinen puheemme käy välillä hyvinkin ankaraksi.

Mitä tälle sitten voi tehdä?

  • Jos tunnistat tämän itsessäsi, ensimmäisenä pysähdy.
  • Kun ymmärrät sisäisen kriitikkosi ottaneen vallan, kuvittele, mitä luottohenkilösi sinulle tässä tilanteessa sanoisi.
  • Jos hän tulisi kertomaan vastaavaa tilannetta sinulle, mitä hänelle sanoisit. Sano sitten nämä asiat itsellesi.

Opetellaan siis kääntämään sisäinen puheemme armolliseksi ja osoittamaan myös itsellemme samaa myötätuntoa, hyväksyntää ja rohkaisua, jota osoitamme perheelle ja ystäville. Ja tietysti myös sille työpaikan loistotyypille.

Olen Sari Laaksonen ja toimin uravalmentajana Seinäjoella Etelä-Pohjanmaalla.

Työni arvopohjana toimivat vahvasti asiakaslähtöisyys, ratkaisukeskeisyys ja kunnioittava kohtaaminen.

”Ihmisen kohtaaminen ja hyväksyminen juuri sellaisena kuin hän sillä hetkellä on jättää pysyvän positiivisen jäljen.”

About the author : Vieraileva Tähti

Meitä on kuutisenkymmentä. Me työskentelemme 34 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Olemme Katja Noponen Oy:n kirkkaasti loistava noposporukka. Valmennamme, ohjaamme ja autamme asiakkaita uusille työurille. Työskentelemme titaanisella ammattitaidolla ja suurella sydämellä. Meillä on yhteinen tavoite: tarjoamme sinulle parhasta mahdollista työelämää!