Työnhaku on monelle henkisesti raskasta aikaa. Se haastaa jaksamisen rajat, kun epävarmuus tulevasta jyllää.

Olisiko kuitenkin mahdollista, että tästä epävarmasta ajasta huolimatta voisi elää riittävän hyvää ja hyvinvoivaa elämää? Voisiko ajanjaksoa ajatella mahdollisuutena kokeilla erilaisia asioita, oppien uusia keinoja käsitellä pettymyksiä ja iloita onnistumisista?

Entä jos onnistuisi ajattelemaan työnhakua projektina, jossa on tilaa tavoitteelliselle tekemiselle, mutta myös luovalle laiskuudelle?

Listasin tähän blogiini muutamia vinkkejä, joiden avulla voi pitää huolta itsestään työnhaun aikana. Kokeile näitä soveltaen omaan tilanteeseesi:

  • Luo selkeä päivärutiini. Jos työssä ollessasikin kello herätti sinut aamulla, miksi et ylläpitäisi hyviä käytänteitä myös työnhaun aikana? Näin sinun on helpompi solahtaa takaisin rutiineihin työpaikan saadessasi, kun valmiiksi olet pitänyt vuorokausirytmistäsi huolta.
  • Huolehdi unen lisäksi myös muista elämän peruspilareista – ravinto, liikunta – kuten olisit työssä. Työnhausta ei turhaan sanota, että se käy työstä. Ajattele siis työnhakuasi yhtenä projektina, josta olet vastuussa. Tee viikoittainen suunnitelma ja aikataulu työnhakusi tueksi.
  • Pidä kirjaa onnistumisista ja saamistasi positiivisista palautteista työnhaussa. Pidä kirjaa myös niistä asioista, jotka elämässäsi ylipäätään on hyvin. Työnhaku haastaa päivittäin sietämään epävarmuutta. Kiitollisuuspäiväkirjan pitämisellä voi ohjata aivoja kiinnittämään huomion huonosti olevien asioiden sijasta siihen, mikä jo toimii ja on hyvin.
  • Hanki vertaistukea. Älä jää yksin. Kun tietää, että on muita, jotka kamppailevat työnhaun kanssa, on tärkeää päästä jakamaan kokemuksia, epäonnistumisia ja onnistumisia. Esimerkiksi netin ja ammattiliiton kautta löytää paljon erilaisia ryhmiä, joissa on paljon samassa tilanteessa olevia.
  • Pyydä ystäviltä, lähipiiriltä tai vertaisilta palautetta hakemuskirjeisiin. Ihmiset auttavat mielellään. Tulemme usein sokeaksi omalle osaamisellemme, ja sen vuoksi kannattaa pyytää hakemuksiin palautetta muiltakin. Voisitko itse auttaa vuorostasi jotain toista? Auttaminen tekee auttajallekin hyvän mielen.
  • Pidä huolta ammatillisesta osaamisestasi. Osallistu webinaareihin ja koulutuksiin, kuuntele podcasteja, lue kirjoja, seuraa uutisia. Tee mitä tahansa, minkä avulla pysyt ”ajan hermoilla”.
  • Haasta uskomuksesi ja ajatuksesi. Suhtaudu itseesi myötätunnolla. Syytätkö joskus ikääsi, sukupuoltasi, osaamistasi tai muita ominaisuuksia, joiden vuoksi koet, että et tullut valituksi hakemaasi työpaikkaan? Kuuntele, millä tavalla puhut itsellesi. Keskity asioihin, joihin voit vaikuttaa ja haasta uskomuksesi. Puhuisitko parhaalle ystävällesi samalla tavalla kuin itsellesi tällaisissa tilanteissa puhut? Voisitko useammin taputtaa itseäsi olalle ja sanoa, että parhaasi teit, tällä kertaa ei onnistunut, mutta vielä sinun vuorosi tulee?
  • Koska olemme ihmisiä, joihin vaikuttaa koko muu elämä, kukaan meistä ei ole joka päivä 100-prosenttisesti työ- tai työnhakukykyinen. Työnhaun lisäksi elämässä voi olla monenlaisia haasteita terveyden, toimeentulon ym. kanssa. Siksi on aivan luonnollista, että joka päivä ei ole voimia työnhakuun. Jos mieli on useimpina päivinä musta ja tuntuu siltä, että tilanteesta ei ole ulospääsyä, hanki apua ajoissa. Esimerkiksi Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa numerossa 09-2525 0111. Lisätietoja Mieli ry:n sivuilla https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua.
  • Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: Ota rennosti! Yhtä tärkeää kuin on asettaa itselleen työnhaun suunnitelma, on viettää välillä päiviä, että ei tee kerta kaikkiaan mitään työnhakuun viittaavaa. Nollaa ajatuksesi ja tee niitä asioita, joista nautit ja joista saat virtaa. Tiedät itse, mikä sinulle parhaiten sopii.

Työnhaun viidakosta löydät kyllä reitin ulos, kun jaksat jatkaa matkaa vaikka lyhyinkin askelin kerrallaan. Etkä menetä uskoa itseesi!

Onnea työnhakuun!

0 vastaukset

Jätä kommentti

Haluatko liittyä keskusteluun?
Voit vapaasti osallistua!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *